A kép forrása: Auto Motor |
Bocsánat, megint más utakra fogok
térni, de valamilyen szinten mégis kötődik Zsebihez. Ha ő nem lenne, nem
hiszem, hogy belevágtunk volna az autóvásárlásba.
Jelen pillanatban 1 millió forintunk
lenne autóra. Mivel az Államtól megkaptuk a 600.000 forint támogatást, így
belevágtunk egy 2 millió forintos autó megvételébe. Igen ám, de a támogatás nem
is támogatás! Kapsz 600.000-et, amihez minimum 300.000 forint KÖLCSÖNT KELL
felvenned 40%-OS
KAMATTAL! Ha szimpla kölcsönt vennénk fel, már 8%-os kamattal
adnának pénzt… A támogatás egyharmada elmegy a kamatra – azaz visszakapja az
állam, hiszen a
Széchenyi Bank tulajdonosa nem más, mint az Állam.
Emellett olyan feltételekkel
veheted meg az autót, hogy a maradék kétharmad is visszaszáll az Állam kezébe…
Szóval ebben mi a támogatás? Az egész egy nagy CSALÁS!
Tavalyi cikk, és ráadásul új autó
vásárlásáról szól, de még így is ráillik a helyzetünkre:
Gépkocsi
támogatás
A HVG terjedelmes cikkben számol be
a mozgáskorlátozottak gépkocsi szerzési támogatrásánakhátteréről és érdekes részleteiről.
A cikk írója pontos elemzést készített a történésekről és sokkülönös tényre mutatott rá.
A cikket Sághy Erna engedélyével közöljük.
Rokkant forintok - HVG
Szerző: Sághy Erna
Sokkal inkább a lebonyolító Széchenyi Bank vezette konzorciumot, mintsem amozgáskorlátozottakat támogatja az állam autóvásárlási konstrukciója.
Rokkant forintok - HVG
Szerző: Sághy Erna
Sokkal inkább a lebonyolító Széchenyi Bank vezette konzorciumot, mintsem amozgáskorlátozottakat támogatja az állam autóvásárlási konstrukciója.
Rendeleti úton a háromszorosára,
900 ezer forintra emelte június végén a kormány azt az összeget,amellyel a súlyosan mozgáskorlátozott személyeket támogatja új autó megvétele esetén. Egyúttal ahasznált autó vásárlására fordítható summát is megduplázta, amely így az ár 60 százalékábanmaximált 600 ezer forint lehet.
A felhasználható összeg 2011-re 620 millió forint volt, az idén 1 milliárdlesz. Igény van bőven: júniustól októberig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi)
681 új és 2750használt jármű vásárlásának szándékát regisztrálta.
A megszorítások időszakában szokatlan állami bőkezűség azonban olyan megkötésekkel párosul,amelyek a legtöbb igénylő számára lehetetlenné vagy értelmetlenné teszik a támogatás igénybevételét. A jogosultak köre is szűkült: immár csak a születési rendellenesség következtébenmozgáskorlátozottak kaphatnak támogatást, a balesetesek nem. Ennél is furcsább eleme akonstrukciónak, hogy az új autók közül kizárólag a Suzuki Swift 1.2 GLX típust lehet államitámogatással megvásárolni, amelyben nincs automata sebváltó, nagyobb kerekes szék szállításárapedig a méreténél fogva alkalmatlan – amint arra a Mozgáskorlátozottak Egyesületei OrszágosSzövetsége korábban felhívta a Nefmi figyelmét. Ráadásul a kedvezménnyel nem lehet bármelyikSuzuki-márkakereskedőnél vásárolni, csak a minisztérium pályázatán nyertes konzorcium tagjakéntszereplő M1 Autó Planet Kft.-nél.
A Nefmi a kormányrendeletben rögzített minimális, 15 napos időt hagyta a szereplőknek arra, hogy azoktóber 3-án közzétett pályázatra ajánlatot tegyenek. A dokumentumok alapján ez alatt a 15 nap alattszerveződött meg a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt., a Magyar Suzuki Zrt., az M1 Autó Planet Kft.és a Signal Biztosító Zrt. által alkotott konzorcium, ekkor íródott az október 18-án felbontott, majd – aHVG információja szerint versenytárs nélkül – nyertesnek minősített pályázat, amely alapján a Nefminovember 30-án megkötötte a szerződést.
Az autóvásárlónak mindenképpen hitelt kell felvennie, éspedig szigorúan a Széchenyi Banktól, amely aFidesz-közeli milliárdos, Töröcskei István érdekeltségébe tartozik, az ő elnökletével működik. Hiábavolna a vásárló kezében a 3,4 millió forintos gyári árat a 900 ezer forint állami támogatással és anagyjából 800 ezer forint flottakedvezménnyel csökkentett, 1,6 millió forintos önerő, a minisztérium általmár a pályázati dokumentációban megszabott háromféle lehetséges kezdőrészletet (125 ezer, 400 ezerés 700 ezer forintot) meghaladó összegre hitelt kell felvennie. Ennek havi részleteit három évig 27,1–34,24 százalékos thm-mel fizeti vissza. Ráadásul a 26–34 ezer forintos havi törlesztőrészlet úgy jön ki,hogy a futamidő végén erre még – a kezdőrészlet nagyságától függő – 0,7–1,3 millió forintosmaradványértéket kell rátennie. Mire a mozgáskorlátozott az utolsó fillérig törleszti a kölcsönt, nagyjábóla flottakedvezmény összegét bukja el.
A feltűnően magas kamatot a Széchenyi Bank üzletágvezetője, Tóth Tamás (a konzorciumminisztériumi kapcsolattartója) a HVG-nek a beépített cascóval és azzal magyarázta, hogy a szerződésszerint 2015. december 31-éig fenn kell tartaniuk a forintalapkamatra épülő konstrukciót, erre pedig abanknak tartalékot kell képeznie. Összehasonlításképpen a HVG ajánlatot kért egy fővárosimárkakereskedőtől; ő ugyanazt a Suzukit 600 ezer forinttal olcsóbban, 2,85 millió forintért árulta, éshasonló feltételekkel, cascóval együtt 8,4 százalékos thm-mel terhelt hitelt ajánlott hozzá.
A dokumentáció deklarálja, hogy a pályázat nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, holott a tárca 2015-ig évi 1 milliárd forint közpénzt készül a konzorciumon keresztül kiadni. A gépkocsi ára nem volt bírálatiszempont, a kötelező műszaki követelmények között pedig kézi sebességváltóval ellátott autó szerepel.Azt maga a minisztérium írta elő, hogy amennyiben a jogosult a legnagyobb előírt kezdőrészletnél többönerőt forgatna be a vásárlásba, a pluszpénzt a pénzintézet köteles betétként kezelni, a havi részletetennek terhére levonni – tehát az irreálisan magas kamatokat a vásárló a saját pénzéből is megfizetheti abanknak. Töröcskei november 15-étől az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója, ám bankelnökiés több más gazdasági tisztségéről nem kell lemondania, mivel állami tisztsége egy törvénymódosításnyomán január 1-jétől nem számít összeférhetetlennek.
A budapestiek és Pest megyeiek csak az M1 Autó Planet Kft. törökbálinti bemutatótermében tekinthetik meg és vehetik át egyen-Suzukijukat. Országszerte kilenc régióközpontban működik értékesítési pont, a többi bemutatóterem alvállalkozók tulajdonában van. Megyeri Orsolya, a kft kommunikációs igazgatója – aki egyben a konzorcium kommunikációs feladatait is ellátja – a HVG számára azzal indokolta cége közbeiktatását, hogy a Suzuki a flottakedvezményét a kft-n keresztül nyújtja. Az M1 Autó Planet Kft. – több, ugyanazon a törökbálinti, Tó utca 2. szám alatti székhelyen bejegyzett cégen keresztül – Tóth Tamás résztulajdonában van. A kft 2011. május 18-ától végrehajtás alatt állt, amit a pályázatbontás után néhány nappal, október 21-én törölt a cégbíróság. A tenderbontás időpontjában tehát nem szerepelhetett az adóhatóság köztartozástól mentes adózókat nyilvántartó listáján, így feltehetőleg nem felelt meg a pályázat feltételeinek. Tóth Tamás elmondta, a cég a 75 ezer forintos adótartozást októberben kifizette, hogy a szerződéskötésnek ne legyen akadálya.
Különös része a Nefmi és a konzorcium között létrejött szerződésnek az a biankó engedély, amely a konzorcium által a későbbiekben létrehozandó gazdasági társaságnak engedi át a jogelőd valamennyi szerződéses kötelezettségét és szerzett jogát. Erről Tóth Tamás azt mondta: a Széchenyi Bank lízingcéget hoz létre, amire várhatóan a második félévben kerül sor. A törökbálinti Tó utca 2.-be bejegyzett másik cég, a Planet Leasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. – amelynek budai, Krisztina körúti irodáját már ki is nézte a terjeszkedő Széchenyi Bank – október 12. óta felszámolás alatt áll, de Tóth Tamás szerint ennek a cégnek semmi köze a konzorciumhoz.
A megszorítások időszakában szokatlan állami bőkezűség azonban olyan megkötésekkel párosul,amelyek a legtöbb igénylő számára lehetetlenné vagy értelmetlenné teszik a támogatás igénybevételét. A jogosultak köre is szűkült: immár csak a születési rendellenesség következtébenmozgáskorlátozottak kaphatnak támogatást, a balesetesek nem. Ennél is furcsább eleme akonstrukciónak, hogy az új autók közül kizárólag a Suzuki Swift 1.2 GLX típust lehet államitámogatással megvásárolni, amelyben nincs automata sebváltó, nagyobb kerekes szék szállításárapedig a méreténél fogva alkalmatlan – amint arra a Mozgáskorlátozottak Egyesületei OrszágosSzövetsége korábban felhívta a Nefmi figyelmét. Ráadásul a kedvezménnyel nem lehet bármelyikSuzuki-márkakereskedőnél vásárolni, csak a minisztérium pályázatán nyertes konzorcium tagjakéntszereplő M1 Autó Planet Kft.-nél.
A Nefmi a kormányrendeletben rögzített minimális, 15 napos időt hagyta a szereplőknek arra, hogy azoktóber 3-án közzétett pályázatra ajánlatot tegyenek. A dokumentumok alapján ez alatt a 15 nap alattszerveződött meg a Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt., a Magyar Suzuki Zrt., az M1 Autó Planet Kft.és a Signal Biztosító Zrt. által alkotott konzorcium, ekkor íródott az október 18-án felbontott, majd – aHVG információja szerint versenytárs nélkül – nyertesnek minősített pályázat, amely alapján a Nefminovember 30-án megkötötte a szerződést.
Az autóvásárlónak mindenképpen hitelt kell felvennie, éspedig szigorúan a Széchenyi Banktól, amely aFidesz-közeli milliárdos, Töröcskei István érdekeltségébe tartozik, az ő elnökletével működik. Hiábavolna a vásárló kezében a 3,4 millió forintos gyári árat a 900 ezer forint állami támogatással és anagyjából 800 ezer forint flottakedvezménnyel csökkentett, 1,6 millió forintos önerő, a minisztérium általmár a pályázati dokumentációban megszabott háromféle lehetséges kezdőrészletet (125 ezer, 400 ezerés 700 ezer forintot) meghaladó összegre hitelt kell felvennie. Ennek havi részleteit három évig 27,1–34,24 százalékos thm-mel fizeti vissza. Ráadásul a 26–34 ezer forintos havi törlesztőrészlet úgy jön ki,hogy a futamidő végén erre még – a kezdőrészlet nagyságától függő – 0,7–1,3 millió forintosmaradványértéket kell rátennie. Mire a mozgáskorlátozott az utolsó fillérig törleszti a kölcsönt, nagyjábóla flottakedvezmény összegét bukja el.
A feltűnően magas kamatot a Széchenyi Bank üzletágvezetője, Tóth Tamás (a konzorciumminisztériumi kapcsolattartója) a HVG-nek a beépített cascóval és azzal magyarázta, hogy a szerződésszerint 2015. december 31-éig fenn kell tartaniuk a forintalapkamatra épülő konstrukciót, erre pedig abanknak tartalékot kell képeznie. Összehasonlításképpen a HVG ajánlatot kért egy fővárosimárkakereskedőtől; ő ugyanazt a Suzukit 600 ezer forinttal olcsóbban, 2,85 millió forintért árulta, éshasonló feltételekkel, cascóval együtt 8,4 százalékos thm-mel terhelt hitelt ajánlott hozzá.
A dokumentáció deklarálja, hogy a pályázat nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, holott a tárca 2015-ig évi 1 milliárd forint közpénzt készül a konzorciumon keresztül kiadni. A gépkocsi ára nem volt bírálatiszempont, a kötelező műszaki követelmények között pedig kézi sebességváltóval ellátott autó szerepel.Azt maga a minisztérium írta elő, hogy amennyiben a jogosult a legnagyobb előírt kezdőrészletnél többönerőt forgatna be a vásárlásba, a pluszpénzt a pénzintézet köteles betétként kezelni, a havi részletetennek terhére levonni – tehát az irreálisan magas kamatokat a vásárló a saját pénzéből is megfizetheti abanknak. Töröcskei november 15-étől az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója, ám bankelnökiés több más gazdasági tisztségéről nem kell lemondania, mivel állami tisztsége egy törvénymódosításnyomán január 1-jétől nem számít összeférhetetlennek.
A budapestiek és Pest megyeiek csak az M1 Autó Planet Kft. törökbálinti bemutatótermében tekinthetik meg és vehetik át egyen-Suzukijukat. Országszerte kilenc régióközpontban működik értékesítési pont, a többi bemutatóterem alvállalkozók tulajdonában van. Megyeri Orsolya, a kft kommunikációs igazgatója – aki egyben a konzorcium kommunikációs feladatait is ellátja – a HVG számára azzal indokolta cége közbeiktatását, hogy a Suzuki a flottakedvezményét a kft-n keresztül nyújtja. Az M1 Autó Planet Kft. – több, ugyanazon a törökbálinti, Tó utca 2. szám alatti székhelyen bejegyzett cégen keresztül – Tóth Tamás résztulajdonában van. A kft 2011. május 18-ától végrehajtás alatt állt, amit a pályázatbontás után néhány nappal, október 21-én törölt a cégbíróság. A tenderbontás időpontjában tehát nem szerepelhetett az adóhatóság köztartozástól mentes adózókat nyilvántartó listáján, így feltehetőleg nem felelt meg a pályázat feltételeinek. Tóth Tamás elmondta, a cég a 75 ezer forintos adótartozást októberben kifizette, hogy a szerződéskötésnek ne legyen akadálya.
Különös része a Nefmi és a konzorcium között létrejött szerződésnek az a biankó engedély, amely a konzorcium által a későbbiekben létrehozandó gazdasági társaságnak engedi át a jogelőd valamennyi szerződéses kötelezettségét és szerzett jogát. Erről Tóth Tamás azt mondta: a Széchenyi Bank lízingcéget hoz létre, amire várhatóan a második félévben kerül sor. A törökbálinti Tó utca 2.-be bejegyzett másik cég, a Planet Leasing Pénzügyi Szolgáltató Zrt. – amelynek budai, Krisztina körúti irodáját már ki is nézte a terjeszkedő Széchenyi Bank – október 12. óta felszámolás alatt áll, de Tóth Tamás szerint ennek a cégnek semmi köze a konzorciumhoz.
2012 január 12.
Sághy Erna
hvg.hu
Sághy Erna
hvg.hu
Forrás: Egyensúly
Szabadidő Klub
40%-os kamat??? Akkor akár a P****dent-től is felvehetnétek... "Bírom" az ilyen húzzuk el a mézes madzagot dolgokat. :( Furcsa egy ország ez!
VálaszTörlésIgen... Ha ezt előre tudom (mondjuk leírják a tájékoztató levélben), akkor lehet, hogy nem is foglalkozunk vele...
VálaszTörlés