f

2013. március 2., szombat

Sav a szájban


A mostani poszt sem lesz valami fincsi…
Már többször írtam a harmadik trimesztert sújtó túlzó savtermelésről. Mivel a menésképtelenségem mellett ez érint a legjobban, így ne csodálkozzatok, hogy megint ez lesz a téma.
A legváratlanabb pillanatokban kezd égni a gyomrom, tör fel bennem, és nem csak a torkomat marja, hanem a számban is érzem azt a kesernyés, kellemetlen ízt. Olyan, mintha minden perc egy alkoholmámoros éjszaka utáni ébredés lenne. Amikor végigrókázzuk az egészet, majd fogmosás nélkül térünk nyugovóra. Ugye ismerős? Nem mondom, hogy gyakran, de be kell vallanom, nálam is előfordult, főleg egyetemista koromban.
Ilyenkor csak úgy szabadulhatunk meg a rossz íztől, ha gyorsan bekapunk valami savkötőt, iszunk valamit (mondjuk citromos vizet…), rágózunk (bár ez nálam nem éppen ideális, mert inkább termeli), és/vagy fogat mosunk. Egy ilyen alkalommal olyat tapasztaltam a tükörbe nézve, ami kétségbe ejtett: sárga trutyis a nyelvem.
Hol máshol, mint az interneten rákerestem, mitől lehet. Általában 4 fő okot adtak rá (egyik sem kecsegtet valami biztatóval):

1.       szájpenész (neee….)
2.       emésztőrendszeri gyulladás (esetleg gyulladt fog –ez utóbbi nálam most kiesett)
3.       cukorbetegség (eddig jók voltak az értékeim, nem hinném, hogy az elmúlt 2 hétben hirtelenjében kialakult volna)
4.       Leukoplákia (rákmegelőző állapot – na, csak ez kellett nekem most! Bár leggyakrabban dohányzás és túlzó alkoholizmus után fordul elő – egyikkel sem élek)

Arról, hogy valaki terhesség alatt tapasztal hasonló tünetet sehol sem találtam semmit sem. Jobban mondva egyetlen egy cikket, ahol viszont azt írják, hogy az első trimeszter után már megszűnnek a panaszok, nem hogy akkor jön csak elő! Viszont a lepedék megszüntetésére a következőt írja:

„Olajjal való öblögetés. Reggelente, fogmosás előtt egy evőkanál olíva- vagy tökmagolajjal öblögessen, 2-3 percig forgassa a szájában, majd mosson fogat és puha fogkefével dörzsölje át az ínyét is. Ezután következik a nyelvlekaparás; fogkefével vagy fakéssel kaparja le a lepedéket a nyelv felületéről. Ez egyben méregtelenítési eljárás is.”

Végül rábukkantam arra, ami „megnyugtatott”: a gyomorégésnek, a refluxnak az egyik velejárója, hogy a „nyelv bevont lepedékes lesz”. Szóval ez utalhat arra, ami valójában is történt: valami visszajött a gyomromból.
Ezek szerint megtaláltam (sőt jól is gondoltam) a kiváltó okot, de még nem jöttem rá arra, hogyan lehet kivédeni, eltűntetni ezt a kellemetlen tünetet. Bevallom az olajjal való öblögetést még nem próbáltam. Eddig csak a fogkefével való súrolást, amitől ugyan öklendeztem, de nem jött le a teljes lepedék (lehet, hogy nem elég sokáig csináltam…).

Tapasztaltatok Ti is ehhez hasonlót a terhességetek során? Ha igen, mit tettetek ellene?

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...