f

2013. február 10., vasárnap

Savtúltengés

Soha nem volt számomra ismeretlen a 3. trimeszterre jellemző „felmegy a sav” effektus. Akárhová indultam hosszabb útra, egy doboz Nolpaza savlekötő gyógyszer. Emlékszem, amikor Mr. Férfivel összejöttünk, és elkezdtünk utazgatni, akkor még ismeretlen volt számomra ez a gyógyszer. Első hosszabb utunkat meg is keserítette a gyomrom. Dublinban voltunk, és általában egy kiadós angol reggeli után keltünk útra. A városban a tömegközlekedés nem éppen az én igényeimnek megfelelően volt kialakítva, így szinte mindenhová gyalog mentünk (és emiatt több érdekességet is ki kellett hagynunk). A reggeli utáni gyaloglás következtében a savam gyorsan túltengett – soha nem bírta a kíméletlen oldalazásom, így majd’ megőrültem a gyomorfájástól, ami az egész telelésünkre rányomta a bélyegét. Később rájöttem, hogy víz és gyógyszer nélkül sehová se induljak, mert nem kell ahhoz jóllakni, hogy egy kis mozgástól beinduljon a savképződésem. Amikor érzem, hogy hamarosan baj lesz, gyorsan megállok, és bekapok 1-2 szem tablettát. Ha ez megtörténik, nem jutok el a gyomorfájásig.
Szóval nem ismeretlenül vártam a várandóság utolsó harmadának legkellemetlenebb tűnetét, de be kell vallanom, nem hittem volna, hogy ennyire rossz lesz. A megszokott gyomorégésre számítottam, ehelyett hányingerrel jelentkezik. Rosszabb, mint az első hónapok émelygése. Arra jó volt a gyömbértea, illetve reggel egy kis kávé. Furcsa mód, most már nem ihatok kávét rá, mert az savaz, így éppen ellenkező hatást vált ki, mint ahogy az elején megszoktam. A lehető legváratlanabb pillanatokban tör rám: egy finom vacsora után*, egy beszélgetés kellős közepén, egy édes reggeli következtében. Tudom, hogy az édes dolgok, a kávé, a zsíros ételek mind-mind megnövelik a gyomorsav képződését, de fogadni mernék, hogy ehhez hozzásegít még Zsebi Baba is a picike talpacskájával. Mert néha érzem, hogy a gyomorszájamnál megkeményedik a hasfalam, ami annak a bizonyítéka, hogy a drága fiúm arra felé járkál. Ilyenkor a torkomban érzem a gyomrom tartalmát…
Ha hasonló problémával küzdetek, akkor a következőket tehetitek meg (velem együtt) a Webbeteg.hu szerint:
·         Ha tudjátok, hogy melyik ételek, italok okoznak bajt (mint például a fűszeres ételek, a szénsavas üdítők), kerüljétek őket.
·         Nem esztek közvetlenül lefekvés előtt
·         A matracodat kissé megemelitek a fejrésznél.
Őszinte leszek, nekem ezekből az első jött csak be, mert valóban vannak olyanok, amik megsavaznak. Ha azokat valóban kerülöm, kevésbé tör fel a torkomba a kellemetlen érzés. Mert éjszaka, sőt reggel sem ébredek fel (remélem, a későbbiekben sem) hányingerre, vagy gyomorégésre**. Helyette a legváratlanabb pillanatokban tör rám. Ilyenkor a legjobb bevált gyógymód:
·         a citromos víz. Sokan azt hiszik, hogy a citrom savaz, még a citromsav nevében is benne van. Pedig éppen az ellenkezője az igaz: lúgosít. Emellett több jótékony hatása is van: sok benne a C-vitamin, tisztítja a méreggel telítődött szervezetet, a májat és még az emésztést is serkenti (itt olvashattok bővebben róla)
Nekem ez az egy vált be.

*krumpliganca (olajban kisütött, szalonna és hagyma nélkül, csak tehéntúróval fogyasztottuk) aminek elvileg egyáltalán nem kellene savaznia
**semmi másra sem.

2 megjegyzés :

  1. Sajnálom, hogy nálad ennyire jelentkezik a gyomorégés. Én csak a 10. hét tájékán voltam érzékeny akkor is csak a narancsra, de pár hét (talán 2 se volt) után elmúlt és vissza se jött a végén se.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! De ahogy írtam, nekem már nem új :) Réges-régtől jelen van az életemben. (Bár hozzá kell tennem, hogy ez nem tart vissza, hogy a kedvenc ételeimet, gyümölcseimet ne fogyasszam - természetesen olyanokra gondolok, mint a narancs :D ).

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...