f

2014. december 29., hétfő

Mosható betétek

A nők menstruálnak.
Nővé válásunk egyik első és legjelentősebb mérföldköve, amely után már anyává is válhatunk. Természetes és egészséges folyamat.
Mégis lemerem írni, hogy a legtöbb nő ilyenkor mocskosnak érzi - legrosszabb esetben saját - magát. Erre némely népi (vallási) hagyomány rá is erősít: Nepálban a menstruáló nőket a családi otthontól távol, minden felszerelés nélküli, piszkos tákolmányba űzik (mennek ők saját akaratból is), mert még valaki meghalna tőlük! A zsidóknál is ezt Éva bűnbeesése miatti büntetésnek tartották, a muzulmánoknál csak a napi imádkozásokban nem kell részt venniük.
Nincs olyan nő, aki szeretné. Igenis kellemetlen, zavaró érzés - a görcsökről nem is beszélve. Régen egyáltalán nem görcsöltem, most, ahogy 15 hónap után visszatért a menstruációm, jobban megérzem. Valószínűleg ez azért is van, mert még szoptatok, és ha több tejet iszik Zseb, kevésbé vérzek, illetve a megszokott 27 nap helyett 40 napok is eltelnek két-két ciklus között. 
Gyógyszer mellett szinte kizárólag tampont használtam. Valahogy mindig azt hittem, hogy allergiás vagyok a betétekre. Így csak egy fajtát "bírok" használni, a többitől igencsak viszketek. Ezért, amikor meghallottam, hogy nem csak mosható pelusok léteznek (szemeztem velük, de végül nem mertem belevágni), rögtön kaptam az alkalmon, és utána kérdeztem:
"A mosható betétet ugyanúgy kell használni mint az eldobhatót, csak épp az öntapadós csík helyett patenttal rögzítjük. Nedvszívó képessége nagyon jó, ezt a frottír nedvszívó mag biztosítja. Úgy működik, hogy van egy frottír, vagy plüss réteg, ami közvetlenül a bőrhöz ér, alatta a frottír rétegek (2-3-4-5 réteg attól függ milyen erős vérzéshez készült), alatta egy speciális nedvességzáró anyag, amit a mosható pelenkáknál is használnak, bevizsgált bőrbarát légáteresztő anyag, alatta pedig egy réteg dekoranyag. Nagyon biztonságos minden tekintetben. Én régebben gyapjúval töltöttem, mert nem volt ez a spéci anyagom, úgy is működik, még éjszakára is, és úgy még természetesebb, viszont kicsit vastagabb lesz a végeredmény... Használat után én egy vödörbe szoktam dobni, hideg vízbe, hogy kiázzon, pár óra múlva pedig kézzel kidörgölöm, esetleg mosószappannal, és a többi fehérneművel mosom. (Illetve a sötét szinüeket a sötétekkel.)"
Tudtam meg Zsuzsától, a Csacsikacsalád készítőjétől.

Rögtön tudtam, hogy nekem ilyen kell. Rendeltem is tőle első körben 5 darabot.
Még meg sem érkeztek, már "reklámoztam" a barátaim között, de üres fülekre találtam. Azzal jöttek, hogy milyen undorító a véres cucc, örülnek, ha gyorsan kivághatják a betéteket a szemétbe, nem hogy azzal szenvednének, hogy mossák őket! 
Engem ez sosem zavart. Magát a menstruációt a megtisztulás folyamatának tartottam, a vér sosem volt undorító számomra. Ráadásul a menésemnek köszönhetően, ha csak betétet használtam, gyakran foltos lett a fehérneműm is, de rosszabb esetben még a nadrágom is. Szóval havonta legalább egy bugyit így is, úgy is áztattam. Most, hogy egy-két ruhaneműt kell, vagy mellette egy tucatot, nem osztott, nem szorzott. Sőt azt is megtudtam, hogy a szobanövényeknek kitűnő tápanyag a véres víz.*
Emiatt most kivételesen vártam a menstruációmat. Ki akartam próbálni, hogy valóban olyan jó-e, mint amilyen nagy reményeket fűzök hozzá. Egyszóval tudnám összegezni: érdekes.
Az első alkalommal használt tisztasági betét patentja kiszakadt, így tudat alatt mindig azt figyeltem, hogy a helyén marad-e. Ezt leszámítva az anyaga kiváló, egyáltalán nem irritált, észre sem vettem, hogy bármi is lenne a bugyimban. A többivel már nem jártam így. Ott a patentok tökéletesen működnek, viszont mivel első alkalommal (első nap a legerősebb a vérzésem) több rétegűt használtam (ráadásul nem is otthon), vastagnak éreztem, és attól féltem, hogy a szűk nadrágomban kilátszik az alakja. Nem kellett volna ettől tartanom, mert semmi ilyesmiről nem volt szó, és egyáltalán nem volt nagyobb, vagy vastagabb, mint mondjuk egy maxi Always. Nedvszívó képessége pedig ugyanolyan jó!
Mivel keveset rendeltem, így nem áztattam be napokra (még órákra sem). Gyorsan, folyó vízben kiöblítettem, majd rádobtam a radiátorra száradni. Emiatt kicsit megkeményedett, de az a 3 darab, amit megfelelő méretben vettem (kicsi és normál; nekem nem szükséges a maxi, mert azt továbbra is tamponnal oldom meg), folyamatosan - felváltva - használva volt. 
A plüss anyaga egy kicsit irritál. Nem viszketek tőle annyira, mint egy eldobható betéttől, de azért nem túl kellemes. A "díszítő része" sokkal barátibb lenne, viszont ott nem fogja fel úgy vért. És mivel a betétek személyre szabottan, igény szerint készülnek, a következő rendelésnél másmilyen anyaggal kérem. :)
Mert az biztos, hogy most megyek és rendelek még párat, hogy ne kelljen imádkoznom azért, hogy megszáradjon a cseréig. 

Ti milyet használtok? Kipróbálnátok?


*Nincs semmilyen virágunk, szóval ezt nem fogom kipróbálni. A lefolyó tökéletesen megfelel!


Nézzétek meg Zsebről készült képeimet a Facebookon, az Instagramon, vagy a Twitteren!

3 megjegyzés :

  1. Én is hasznalom oket (meg moshato pelusokat is), es nagyon szeretem. De en mindig kimosom oblites utan, mert felek, h elszaporodhatnak a bakteriumok. Nekem tobbfajta markam van, pamutbol, bambuszbol, kenderbol, mindegyiket szeretem. Szerintem az eldobhato cuccok sokkal gusztustalanabbak.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is ki fogom mosni őket áztatás után. Viszont most 3 darabbal kellett kihúznom a hetet. Most rendeltem biopamutból. A bambuszon gondolkodtam, de nem mertem rendelni.

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...